Για τις τελευταίες σημαντικές πρωτοβουλίες της ΠΟΜΙΔΑ και τις εξελίξεις στο θέμα των δημοτικών τελών των ακινήτων παρακαλούμε να συμβουλεύεστε την τρέχουσα ειδησεογραφία της ιστοσελίδας μας.
ΕΚΔΟΣΗ ΒΕΒΑΙΩΣΗΣ ΠΕΡΙ ΜΗ ΟΦΕΙΛΗΣ ΤΑΠ.
Μετά από επίμονες προσπάθειες της ΠΟΜΙΔΑ και της Συντονιστικής Επιτροπής των Συμβολαιογράφων, με το άρθρο 19 του νέου νόμου 4915/2022, η διαδικασία έκδοσης της βεβαίωσης αυτής, τροποποιήθηκε και βελτιώθηκε ως εξής:
Άρθρο 19 Μεταβίβαση κυριότητας ακινήτων - Αντικατάσταση παρ. 18 άρθρου 24 ν. 2130/1993
Η παρ. 18 του άρθρου 24 του ν. 2130/1993 (Α΄ 62) αντικαθίσταται ως εξής:
«18. α. Σε περίπτωση µεταβίβασης της κυριότητας των πάσης φύσεως ακίνητων για οποιαδήποτε αιτία και προ της υπογραφής του συµβολαίου, απαιτείται βεβαίωση περί µη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (Τ.Α.Π.), άλλως η συµβολαιογραφική πράξη είναι άκυρη και δεν επάγεται οποιαδήποτε έννοµη συνέπεια. Η βεβαίωση αναζητείται αυτεπάγγελτα από τον συµβολαιογράφο ή προσκοµίζεται από τον µεταβιβάζοντα, εκδίδεται εντός πέντε (5) ηµερών µε βάση τα στοιχεία που τηρεί ηλεκτρονικά ο δήµος και ισχύει για ένα (1) έτος από την έκδοσή της. Η βεβαίωση που χορηγεί ο δήµος δύναται να είναι και ψηφιακή και να χρησιµοποιείται και για την ηλεκτρονική µεταβίβαση του ακινήτου.
β. Εναλλακτικά, αν το επιθυµεί ο µεταβιβάζων ή σε περίπτωση που υφίσταται αδυναµία έκδοσης της βεβαίωσης της περ. α) εντός πέντε (5) ηµερών για οποιονδήποτε λόγο, ο µεταβιβάζων έχει τη δυνατότητα να καταβάλει στον συµβολαιογράφο κατά τον χρόνο σύναψης του συµβολαίου, ως εγγύηση µέχρι την εκκαθάριση της οφειλής, ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό τρία τοις χιλίοις (3‰) επί της αξίας πώλησης ή επί της αντικειµενικής αξίας του ακινήτου. Το ποσό αυτό αποδίδεται από τον συµβολαιογράφο µέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής στον δήµο για λογαριασµό του αποκτώντα. Το αποδεικτικό κατάθεσης του ποσού του πρώτου εδαφίου επέχει θέσης βεβαίωσης κατά την περ. α). Οι δήµοι υποχρεούνται να αναρτούν στην ιστοσελίδα τους τους λογαριασµούς κατάθεσης των ανωτέρω ποσών, καθώς και σχετικές οδηγίες για τους ενδιαφερόµενους.
γ. Εναλλακτικά, αν το επιθυµεί ο αποκτών ή σε περίπτωση που υφίσταται αδυναµία έκδοσης της βεβαίωσης της περ. α) εντός πέντε (5) ηµερών για οποιονδήποτε λόγο, ο αποκτών έχει τη δυνατότητα να καταβάλει στον συµβολαιογράφο κατά τον χρόνο σύναψης του συµβολαίου, ως εγγύηση µέχρι την εκκαθάριση της οφειλής, ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό τρία τοις χιλίοις (3‰) επί της αξίας πώλησης ή επί της αντικειµενικής αξίας του ακινήτου. Το ποσό αυτό αποδίδεται από τον συµβολαιογράφο µέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής στον δήµο για λογαριασµό του αποκτώντα. Το αποδεικτικό κατάθεσης του ποσού του πρώτου εδαφίου, επέχει θέσης βεβαίωσης κατά την περ. α). Οι δήµοι υποχρεούνται να αναρτούν στην ιστοσελίδα τους τους λογαριασµούς κατάθεσης των ανωτέρω ποσών, καθώς και σχετικές οδηγίες για τους ενδιαφερόµενους.
δ. Εντός αποκλειστικής προθεσµίας τριών (3) µηνών από την κατάθεση της εγγύησης, η ταµειακή υπηρεσία του δήµου προβαίνει σε εκκαθάριση της οφειλής του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (Τ.Α.Π.) και είτε βεβαιώνει και εισπράττει το υπόλοιπο της οφειλής µε βεβαιωτικούς καταλόγους, είτε επιστρέφει στον µεταβιβάζοντα, κατά την εφαρµογή της περ. β), ή στον αποκτώντα, κατά την εφαρµογή της περ. γ) εντός δέκα (10) ηµερών ως αχρεωστήτως καταβληθέν το τυχόν επιπλέον ποσό που καταβλήθηκε ως εγγύηση. Η εκκαθάριση ανατρέχει σε βάθος πενταετίας. Τυχόν οφειλές πέραν της πενταετίας δεν αναζητούνται και δεν βεβαιώνονται. Σε περίπτωση οφειλής, ο µεταβιβάζων ή ο αποκτών υποχρεούται να εξοφλήσει το υπόλοιπο ποσό είτε εφάπαξ εντός τριάντα (30) ηµερών, είτε σε έως έξι (6) ισόποσες µηνιαίες δόσεις µε ελάχιστο ποσό µηνιαίας δόσης τα πενήντα (50) ευρώ, άλλως εφαρµόζονται οι διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δηµοσίων Εσόδων [ν.δ. 356/1974 (Α΄ 90)].
ε. Με απόφαση του Δηµοτικού Συµβουλίου, η οποία λαµβάνεται µε την απόλυτη πλειοψηφία του συνολικού αριθµού των µελών και τη σύµφωνη γνώµη του δηµάρχου, µπορεί να αποφασίζεται η αναστολή της υποχρέωσης υποβολής της ανωτέρω βεβαίωσης περί µη οφειλής Τ.Α.Π. για τη µεταβίβαση της κυριότητας των πάσης φύσεως ακινήτων, υπό την προϋπόθεση υποβολής από τον συµβολαιογράφο πριν τη σύνταξη του συµβολαίου, σε ηλεκτρονική πλατφόρµα που τηρεί ο δήµος, των στοιχείων των συµβαλλοµένων και του µεταβιβαζόµενου ακινήτου, ώστε να ελέγχονται και να βεβαιώνονται τυχόν οφειλές βάσει του Κώδικα Είσπραξης Δηµοσίων Εσόδων (ν.δ. 356/1974, Α΄ 356) ή να παρακρατείται το οφειλόµενο ποσό που προκύπτει κατά τη µεταβίβαση του ακινήτου. Η ως άνω απόφαση επέχει θέση βεβαίωσης κατά την περ. α) του παρόντος.»
ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΚΕΝΩΝ - ΜΗ ΗΛΕΚΤΡΟΔΟΤΟΥΜΕΝΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΑΠΟ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ - ΦΩΤΙΣΜΟΥ
Η κατάργηση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών κενών ακινήτων, ιδιαίτερα επαγγελματικών, να πληρώνουν στους οικείους Δήμους δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού, ήταν από τους πρώτους, ιδρυτικούς θα λέγαμε, στόχους της ΠΟΜΙΔΑ. Μετά από προσπάθειες 20 περίπου ετών, με τη διάταξη του άρθρου 5 παρ. 1 του Νόμου 3345/2005, την οποία ζήτησε επίμονα η ΠΟΜΙΔΑ και αποδέχθηκε και εισήγαγε στη Βουλή ο τότε Υπουργός Εσωτερικών κ. Προκόπης Παυλόπουλος, οι ιδιοκτήτες ακινήτων απαλλάσσονται πλέον πλήρως από τα δημοτικά τέλη καθαριότητας-φωτισμού, όταν το ακίνητό τους δεν ρευματοδοτείται και δεν χρησιμοποιείται (είναι κενό), εφόσον μετά τη διακοπή της ηλεκτροδότησης καταθέσουν στον οικείο Δήμο αίτηση απαλλαγής τους από την χρέωση δημοτικών τελών, μαζί με τη βεβαίωση διακοπής της ΔΕΗ (ΔΕΔΔΗΕ) και με σχετική υπεύθυνη δήλωση προς το Δήμο ότι το ακίνητο δεν ηλεκτροδοτείται και δεν χρησιμοποιείται καθ΄οποιονδήποτε τρόπο.
Η ρύθμιση αυτή στην ουσία δεν καθόριζε πότε πρέπει να υποβληθεί η προβλεπόμενη δήλωση στην Υπηρεσία Εσόδων του οικείου Δήμου, κατά τον χρόνο διακοπής της ηλεκτροδότησης ή και μεταγενέστερα, όπως συμβαίνει στην πράξη μετά από τόσα χρόνια ισχύος της σχετικής διάταξης. Αρκετοί Δήμοι αξίωναν την πληρωμή δημοτικών τελών βασιζόμενοι σε ερμηνεία από το ΥΠΕΣ που θεωρούσε ότι η απαλλαγή αρχίζει από την υποβολή δήλωσης στο Δήμο. Αντίθετα ο Συνήγορος του Πολίτη αποφάνθηκε ότι είναι δικαίωμα του πολίτη να απαλλαγεί, ακόμη και αν εκ των υστέρων υποβάλει τη σχετική δήλωση στον οικείο Δήμο.
Στις 19.7.2018 δημοσιεύτηκε ο νέος νόμος 4555/2018 για την τοπική αυτοδιοίκηση, με το άρθρο 222 του οποίου επαναρρυθμίστηκε το πρόβλημα της απαλλαγής των αδήλωτων κενών και μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων από τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού. Τα σημεία της νέας ρύθμισης, για την οποία είχε προηγηθεί συνάντηση του Προεδρείου της ΠΟΜΙΔΑ με τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Παναγιώτη Σκουρλέτη, είναι τα εξής:
1. Παγιώθηκε νομοθετικά η απαλλαγή των κενών και μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων από τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού, η οποία υπήρξε ζωτικής σημασίας ιστορική κατάκτηση της ΠΟΜΙΔΑ με το Ν.3345/2005, μετά από αγώνες που διήρκεσαν μια ολόκληρη εικοσαετία!
2. Σε ότι αφορά το παρελθόν, η νέα διάταξη έδινε εξάμηνη προθεσμία (δηλαδή μέχρι την Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2019) σε όλους τους ιδιοκτήτες κενών και μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων που ως τώρα δεν το είχαν δηλώσει στον οικείο Δήμο, να σπεύσουν να το δηλώσουν τώρα και να απαλλαγούν πλήρως από κάθε χρέωση, εφόσον υπήρχε αχρησία και διακοπή του ρεύματος.
3. Για το μέλλον όμως η νέα διάταξη ορίζει ότι «Ακίνητα, στα οποία διακόπτεται η ηλεκτροδότηση, απαλλάσσονται από την καταβολή τελών καθαριότητας και φωτισμού από την ημερομηνία υποβολής δήλωσης του ιδιοκτήτη τους ή του νόμιμου εκπροσώπου αυτού προς τον οικείο δήμο ότι δεν ηλεκτροδοτούνται και ότι δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν.» Μέχρι την υποβολή της ανωτέρω δήλωσης, τα τέλη οφείλονται και θα βεβαιώνονται σε βάρος του ιδιοκτήτη του ακινήτου, ενώ αν, παρά τη δήλωση, γίνεται χρήση ή ηλεκτροδότηση του ακινήτου, θα βεβαιώνεται επιπλέον και ισόποσο πρόστιμο!
4. Όμως η αυστηρή αυτή προυπόθεση αφήνει τον απλό και απληροφόρητο πολίτη, που δεν θα γνωρίζει για τη νέα αυτή υποχρέωση, εκτεθειμένο στον κίνδυνο να χρεωθεί χωρίς έλεος με τεράστιες αναδρομικές οφειλές έως και 20ετίας, που ειδικά στα επαγγελματικά ακίνητα θα έχουν κυριολεκτικά δημευτικό χαρακτήρα αφού θα μπορεί να υπερβούν και τη σημερινή αξία του ίδιου του ακινήτου! Επίσης η ρύθμιση αυτή έρχεται και σε αντίθεση και με τη γνωστή πρόσφατη γνωμοδότηση του Συνήγορου του Πολίτη για την απαλλαγή των ακινήτων αυτών από τα δημοτικά τέλη.
5. Με άλλα άρθρα του ίδιου νόμου δίνεται στους ΟΤΑ η δυνατότητα έως και διπλασιασμού των ισχυόντων δημοτικών τελών στα επαγγελματικά ακίνητα (άρθρο 182), αφού επιτρέπει έως και δεκαπλάσια τέλη σε σχέση με τέλη της οικιακής χρήσης, ενώ σήμερα επιτρέπεται έως το πενταπλάσιο. Επίσης με το άρθρο 185 προβλέπεται η καθιέρωση τριών κλιμακίων ενιαίου ανταποδοτικού τέλους καθαριότητας και φωτισμού, αντί των ισχυόντων δύο.
Στη συνέχεια δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 50Α/26.3.2019 ο ν. 4604/2019, το άρθρο 103 του οποίου περιέχει νέες ρυθμίσεις για μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα. Οι ρυθμίσεις αυτές ζητήθηκαν από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΟΜΙΔΑ και έγιναν δεκτές από τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Αλέξη Χαρίτση κατά τη συνάντησή τους στο Υπουργείο Εσωτερικών την 15η Ιανουαρίου 2019.
Με την παρ. 1 του άρθρου 103 δίνεται η δυνατότητα υποβολής δήλωσης περί μη χρήσης ακινήτου, στο οποίο έχει διακοπεί η ηλεκτροδότηση, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2019, προκειμένου να διαγραφούν οφειλές από τέλη καθαριότητας και φωτισμού ή να παραληφθεί η βεβαίωσή τους.
Με την παρ. 2 του άρθρου 103 προβλέπεται η διαγραφή ή η παράλειψη βεβαίωσης τελών καθαριότητας και φωτισμού για ακίνητα που δεν είχαν προηγούμενα ηλεκτροδοτηθεί, εφόσον ο δήμος δεν στοιχειοθετεί τη χρήση αυτών, δεδομένου ότι, με την τροποποίηση της παρ. 1 του αρ. 3 του ν. 25/1975 (Α’ 74) με την παρ. 1 του άρθρου 222 του ν. 4555/2018 (Α’133) κατέστη σαφές ότι για ακίνητα που δεν έχουν ηλεκτροδοτηθεί, η επιβολή τελών πρέπει να συνέχεται με τη χρήση του ακινήτου. Η καινοτόμος αυτή ρύθμιση καταλαμβάνει μόνον οφειλές που έχουν ήδη βεβαιωθεί, και δεν αφορά το μέλλον, ούτε τις αβεβαίωτες οφειλές, και ως προς αυτό, θα πρέπει να υπάρξει σύντομα νέα ρύθμιση, ανάλογη με τη ρύθμιση της παρ. 1.
ΠΟΤΕ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ; ΤΩΡΑ ΣΤΗΝ 10ΕΤΙΑ!!!
Με το άρθρο 32 του Ν. 4304/2014, όπως συμπληρώθηκε μεταγενέστερα, και ισχύει από 23.10.2014, η 5ετής παραγραφή οφειλών προς τους Ο.Τ.Α. παραγραφή είχε αυξηθεί σε 20ετή ως εξής: "Χρηματικές αξιώσεις των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης που αφορούν σε απόδοση φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών και προκύπτουν εξαιτίας μη υποβολής από τους υπόχρεους των αναγκαίων στοιχείων για τη βεβαίωση τους ή υποβολής ανακριβών ή ελλιπών στοιχείων ή λανθασμένα βεβαιωμένων οφειλών, βεβαιώνονται σε βάρος των υπόχρεων εντός εικοσαετίας από τη λήξη του οικονομικού έτους που δημιουργήθηκε η σχετική υποχρέωση προς καταβολή τους. Τυχόν πρόστιμα που επιβάλλονται για τις ανωτέρω περιπτώσεις, υπολογίζονται επί των οφειλών που ανάγονται στα πέντε (5) προηγούμενα της βεβαίωσης έτη.".
ΥΠΕΣ: Λύση σε αναδρομικά αδήλωτων επιφανειών και ΤΑΠ !
Ομως με τον συνεχή αγώνα της ΠΟΜΙΔΑ, δύο σημαντικές προτάσεις της ΠΟΜΙΔΑ έγιναν δεκτές από τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Μάκη Βορίδη, με άρθρα του νέου νόμου του ΥΠΕΣ 5043/2023 «Ρυθμίσεις σχετικά με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού - Ρυθμίσεις σχετικά με τον ειδικό εκλογικό χώρο για ΑμεΑ και το δικαίωμα του εκλέγεσθαι – Διατάξεις για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα – Λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών» που ψηφίστηκε στη Βουλή και δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, ενώ ταυτόχρονα λύθηκε το πρόβλημα της παραγραφής οφειλών από αδήλωτες επιφάνειες ακινήτων!
1. Δεκαετής παραγραφή οφειλών από αδήλωτες επιφάνειες.
Με το άρθρο 7 του νόμου επιλύεται το θέμα που είχε ανακύψει σχετικά με την επιβολή αναδρομικών δημοτικών τελών που είχε επισημάνει και η ΠΟΜΙΔΑ. Περιορίζεται στη δεκαετία το απώτατο όριο της δυνατότητας των δήμων για την αναζήτηση και βεβαίωση οφειλών ενώ παραμένει η πενταετία για τη βεβαίωση των προστίμων σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης αναγκαίων στοιχείων ή υποβολής δήλωσης με ανακριβή ή ελλιπή στοιχεία, με σκοπό τη σαφέστερη διατύπωση της τροποποιούμενης διάταξης και την αποφυγή παρανοήσεων σχετικά με την υποτιθέμενη δυνατότητα είσπραξης παραγεγραμμένων οφειλών. Η λύση δεν ικανοποιεί απόλυτα την ΠΟΜΙΔΑ, η οποία επιμένει στην ανάγκη συνεχούς λειτουργείας της πλατφόρμας της ΚΕΔΕ με ευνοικούς όρους και επαυξημένο πρόστιμο, όπως τα προηγούμενα χρόνια, πλην όμως είναι σαφέστατα βελτιωμένη σε σχέση με τις δύο προισχύσασες ρυθμίσεις (20ετία που ίσχυσε σταδιακά αυξανόμενη από το 2014 και έως και ... 65ετία, που είχε νομουετηθεί προ μηνός).
Η ΨΗΦΙΣΘΕΙΣΑ ΔΙΑΤΑΞΗ
Άρθρο 7 Βεβαίωση και είσπραξη οφειλών υπόχρεων προς δήμους σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης αναγκαίων στοιχείων ή υποβολής δήλωσης με ανακριβή ή ελλιπή στοιχεία – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 166Α ν. 3463/2006
Η παρ. 2 του άρθρου 166Α του ν. 3463/2006 (Α’ 114) τροποποιείται με την προσθήκη των λέξεων «αλλά όχι πέραν της δεκαετίας» και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Αν οι υπόχρεοι δεν έχουν υποβάλει δήλωση αναγκαίων στοιχείων ή υπέβαλαν δήλωση με ανακριβή ή ελλιπή στοιχεία βεβαιώνονται σε βάρος τους οι οφειλές από τη γένεση της υποχρέωσής τους αλλά όχι πέραν της δεκαετίας και τα πρόστιμα που τους αναλογούν κατά περίπτωση επί των οφειλών των πέντε (5) τελευταίων ετών».
2. Τέλος Ακίνητης Περιουσίας: Νέες αλλαγές για μη ηλεκτροδοτούμενα και για μισθωμένα
Με το άρθρο 6 του νόμου επέρχονται σημαντικές θετικές διαδικαστικές αλλαγές στην έκδοση βεβαιώσεων μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (Τ.Α.Π.) τις οποίες πρότεινε η ΠΟΜΙΔΑ, μετά και τις πρόσφατες τροποποιήσεις που επήλθαν με το ν. 5028/2023.
Συγκεκριμένα με την ψηφισθείσα νέα ρύθμιση απλουστεύεται περαιτέρω η διαδικασία έκδοσης βεβαιώσεων Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (Τ.Α.Π.), ούτως ώστε εάν πρόκειται για μη ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο, ο αιτών δεν απαιτείται να προσκομίζει βεβαίωση διακοπής ηλεκτροδότησης από τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ), καθώς τη διακοπή ηλεκτροδότησης από τον ΔΕΔΔΗΕ και την ημερομηνία διακοπής βεβαιώνει ο αρμόδιος υπάλληλος του δήμου που παραλαμβάνει την αίτηση έκδοσης της βεβαίωσης, βάσει των στοιχείων της σχετικής βάσης δεδομένων του ΔΕΔΔΗΕ, στην οποία ο οικείος δήμος έχει άμεση πρόσβαση.
Επιπλέον, για τη διευκόλυνση των ιδιοκτητών ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου που μισθωνόταν, προβλέπεται πλέον υποχρέωση των παρόχων ηλεκτρικού ρεύματος να παραδίδουν αντίγραφο του τελευταίου λογαριασμού ρεύματος στους ιδιοκτήτες των μισθωμένων ακινήτων στα οποία παρέχουν ρεύμα, υπό την προϋπόθεση της προσκόμισης από τους ιδιοκτήτες της δήλωσης λύσης της τελευταίας μίσθωσης στην Εφαρμογή Δήλωσης Στοιχείων Μισθώσεων Ακινήτων της Α.Α.Δ.Ε..
Η ΨΗΦΙΣΘΕΙΣΑ ΔΙΑΤΑΞΗ
Άρθρο 6 Ρυθμίσεις για τη βεβαίωση περί μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (Τ.Α.Π.) - Τροποποίηση περ. α. παρ. 18 άρθρου 24 ν. 2130/1993
Στην περ. α. της παρ. 18 του άρθρου 24 του ν. 2130/1993 (Α΄62) επέρχονται οι εξής αλλαγές:
α) στο τέταρτο εδάφιο τροποποιούνται τα απαιτούμενα πιστοποιητικά σε περίπτωση μη ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου, β) προστίθενται νέο πέμπτο και έβδομο εδάφιο και η περ. α. διαμορφώνεται ως εξής:
«18.α. Σε περίπτωση μεταβίβασης της κυριότητας των πάσης φύσεως ακίνητων για οποιαδήποτε αιτία και προ της υπογραφής του συμβολαίου, απαιτείται βεβαίωση περί μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (Τ.Α.Π.), άλλως η συμβολαιογραφική πράξη είναι άκυρη και δεν επάγεται οποιαδήποτε έννομη συνέπεια. Η βεβαίωση χορηγείται κατόπιν αιτήσεως του ιδιοκτήτη ή αναζητείται αυτεπάγγελτα από τον συμβολαιογράφο ή προσκομίζεται από τον μεταβιβάζοντα, εκδίδεται εντός πέντε (5) ημερών με βάση τα στοιχεία που τηρεί ηλεκτρονικά ο δήμος και ισχύει μέχρι το τέλος του έτους έκδοσής της. Η βεβαίωση που χορηγεί ο δήμος δύναται να είναι και ψηφιακή και να χρησιμοποιείται και για την ηλεκτρονική μεταβίβαση του ακινήτου. Ο δήμος ζητά ως δικαιολογητικά για τη χορήγηση της βεβαίωσης μόνον α) για την περίπτωση ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου, φωτοτυπία τελευταίου λογαριασμού ρεύματος μαζί με το αποδεικτικό εξόφλησής του και Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου/Διηρημένης Ιδιοκτησίας, και β) για την περίπτωση μη ηλεκτροδοτούμενου ακινήτου, Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου / Διηρημένης Ιδιοκτησίας και υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη για τη μη χρήση του ακινήτου. Η διακοπή ηλεκτροδότησης βεβαιώνεται από τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) και η ημερομηνία διακοπής από τον αρμόδιο υπάλληλο του δήμου που παραλαμβάνει την αίτηση έκδοσης της βεβαίωσης, βάσει των στοιχείων της σχετικής βάσης δεδομένων του ΔΕΔΔΗΕ, στην οποία ο οικείος δήμος έχει άμεση πρόσβαση. Η βεβαίωση εκδίδεται για τα τετραγωνικά μέτρα που αναφέρονται στο Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου / Διηρημένης Ιδιοκτησίας. Για τα ηλεκτροδοτούμενα μισθωμένα ακίνητα, οι πάροχοι ηλεκτρικού ρεύματος υποχρεούνται να παραδίδουν αντίγραφο του τελευταίου λογαριασμού ρεύματος στους ιδιοκτήτες των μισθωμένων ακινήτων στα οποία παρέχουν ρεύμα, προκειμένου να εκδοθεί η βεβαίωση, εφόσον τους προσκομισθεί από τους ιδιοκτήτες αυτών η δήλωση λύσης της τελευταίας μίσθωσης στην Εφαρμογή Δήλωσης Στοιχείων Μισθώσεων Ακινήτων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.».
Πρωτοπόρος ο Δήμος Αθηναίων: Ηλεκτρονικά η δήλωση αίτηση για την απαλλαγή από τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού!
Ένα ακόμα ψηφιακό εργαλείο που διευκολύνει την καθημερινότητα χιλιάδων επιχειρηματιών της Αθήνας οι οποίοι δοκιμάζονται σκληρά από την πρωτόγνωρη κατάσταση που βιώνει ο τόπος, έχει θέσει στη διάθεση των ιδιοκτητών ακινήτων ο Δήμος Αθηναίων.
Μέσα από την πλατφόρμα ψηφιακών υπηρεσιών για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις (https://eservices.cityofathens.gr/ ) που λειτουργεί προσφέροντας διάφορες ηλεκτρονικές υπηρεσίες, οι ενδιαφερόμενοι αποφεύγουν να επισκεφθούν γραφεία κι υπηρεσίες, εξαφανίζοντας και την συνολικότερη ταλαιπωρία τους.
Ειδικότερα όλοι οι ιδιοκτήτες κάθε είδους κτίσματος που είναι κενό και δεν ηλεκτροδοτείται, έχουν πλέον την δυνατότητα να αιτηθούν στον Δήμο Αθηναίων την απαλλαγή τους από τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού εύκολα, γρήγορα και όπου βρίσκονται, από τον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή, χωρίς κανένα δικαιολογητικό, αφού πλέον τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ για τη σύνδεση ή τη διακοπή του ρεύματος όλων των ακινήτων είναι προσβάσιμα στους υπαλλήλους του Δήμου, και όλων των Δήμων της χώρας, σε online σύνδεση με τη βάση δεδομένων του ΔΕΔΔΗΕ!
Οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες έχουν τη δυνατότητα να εισέλθουν στην εφαρμογή με χρήση των κωδικών τους στο taxisnet και να επιλέξουν την αίτηση για “Απαλλαγή τελών καθαριότητας και φωτισμού”. Το σύστημα μετά από αυτόματο έλεγχο και διασταύρωση των στοιχείων τους και της συμπλήρωσης του αριθμού παροχής του ακινήτου, τους επιτρέπει να προχωρήσουν στην ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης - υπεύθυνης δήλωσης προς το Δήμο ότι το ακίνητό τους είναι κενό και δεν ηλεκτροδοτείται, ώστε να μην χρεώνονται δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού μέχρις ότου το ακίνητό τους ηλεκτροδοτηθεί ξανά.
«Προχωράμε όσο πιο γρήγορα γίνεται, σε κάθε διαδικασία που θα καταπολεμήσει τη γραφειοκρατία, τονίζει ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης. Αξιοποιούμε τις δυνατότητές μας να αναπτύξουμε εφαρμογές και υπηρεσίες που θα αποτελέσουν τη ψηφιακή προίκα του δήμου μας και θα αποτελούν βασικό εργαλείο εξυπηρέτησης των πολιτών αλλά και όπλο κατά της γραφειοκρατίας"
Η συγκεκριμένη υπηρεσία αποτελεί μία ακόμη προσθήκη στην ηλεκτρονική πλατφόρμα που αναπτύχθηκε και αναβαθμίζεται συνεχώς από τη ΔΑΕΜ ΑΕ, την Αναπτυξιακή Εταιρεία Μηχανογράφησης και Πληροφορικής του Δήμου Αθηναίων.
ΠΟΙΟΣ ΠΛΗΡΩΝΕΙ ΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΣΤΑ ΜΙΣΘΩΜΕΝΑ ΑΚΙΝΗΤΑ;
Επ΄αυτού η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει τα εξής:
ΒΔ 24-9/20-10/1958 (ΒΔ ΦΕΚ Α 171 1958): ΕΣΟΔΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ κλπ. ΟΤΑ (36594)
Αρθρ. 21. Δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού.
1. Δια τας υπό του δήμου ή κοινότητος παρεχομένας υπηρεσίας καθαριότητος των οδών, πλατειών και κοινοχρήστων εν γένει χώρων, της περισυλλογής, αποκομιδής και διαθέσεως απορριμάτων, ως και της κατασκευής και λειτουργίας κοινοχρήστων αφοδευτηρίων, επιβάλλεται τέλος οριζόμενον δι`αποφάσεως του συμβουλίου, υποκειμένης (εις την έγκρισιν του νομάρχου)". *** Η παρ. 1 αντικαταστάθηκε ως άνω από το άρθρ. 4 Ν. 1080/20-22 Οκτ. 1980, ΦΕΚ Α` 246.
........................
5. Το τέλος καθαριότητος και αποκομιδής απορριμάτων βαρύνει τον ποιούμενον χρήσιν των ακινήτων, υποχρεούμενον εις την καταβολήν τούτου ανά εξάμηνον εις το δημοτικόν ή κοινοτικόν ταμείον. Εαν το ακίνητον τελή υπό μίσθωσιν, το τέλος καταβάλλεται υπό του εκμισθωτού, εντός της κατά το προηγούμενον εδάφιον προθεσμίας όστις και εισπράττει τούτο παρά του μισθωτού. Εις ας περιπτώσεις δεν καθίσταται δυνατή η βεβαίωσις του τέλους εις βάρος του εκμισθωτού τούτο βεβαιούται εις βάρος του μισθωτού. Η μη καταβολή υπό του μισθωτού του τέλους εις τον εκμισθωτήν αποτελεί λόγον εξώσεως και παρέχει εις τούτον το δικαίωμα να ζητήση την έξωσιν του μισθωτού κατά τας διατάξεις του Νόμ. ΒΧΗ`.
............................................
"7. Εν περιπτώσει συνεισπράξεως των δημοτικών και κοινοτικών τελών καθαριότητος και φωτισμού υπό υπό της Δ.Ε.Η. τα τέλη βαρύνουν τον εκάστοτε υπό ταύτης φερόμενον καταναλωτήν και, άν ούτος είναι πρόσωπον διάφορον του πράγματι καταναλωτού ηλεκτρικής ενεργείας, τον τελευταίον τούτον υποχρεούμενον εις την καταβολήν των ως άνω τελών επί τη βάσει της εις τον βεβαιωτικόν κατάλογον του δήμου ή της κοινότητος εγγραφής του φερομένου υπό της Δ.Ε.Η. ως καταναλωτού. Αι κοινοποιήσεις των αποσπασμάτων των βεβαιωτικών καταλόγων του δήμου ή της κοινότητος ενεργούνται προς τον φερόμενον υπό της Δ.Ε.Η. ως καταναλωτήν και εν περιπτώσει μετοικήσεως αυτού θυροκολλούνται εις την εξώθυραν του ακινήτου συντασσομένου αποδεικτικού ενώπιον δύο μαρτύρων".*** Η παρ. 7 προσετέθη δια του άρθρου 32 Α.Ν. 344/1968.
Διαβάστε και τυπώστε από τη σελίδα μελών:
Απαλλαγή κλειστών ακινήτων από Δημοτικά Τέλη (Ν. 3345/2005).
Εγκύκλιος της Π.ΟΜ.ΙΔ.Α. για την απαλλαγή ακινήτων από Δημοτικά Τέλη.
Εγκύκλιος του Υπ. Εσωτερικών για την απαλλαγή ακινήτων από Δημ. Τέλη
Ανακοίνωση του Δήμου Αθηναίων για δημοτικά τέλη και Τ.Α.Π.
ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
Η τοπική αυτοδιοίκηση έχει το δικαίωμα από την ισχύουσα νομοθεσία να επιβάλλει διάφορα τέλη και φόρους επί των ακινήτων. Εκτός από το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) που το φορολογικό του πλαίσιο είναι καθορισμένο από το Κράτος (Ν. 2130/1992), συνηθέστερα τέλη τα οποία επιβάλλονται από τους Δήμους σε βάρος των ιδιοκτητών ακινήτης περιουσίας , με ύψος καθοριζόμενο από τους ίδιους τους ΟΤΑ, είναι τα εξής:
1. Δημοτικά Τέλη Καθαριότητας - Φωτισμού
2. Δημοτικός Φόρος Ηλεκτροδοτούμενων Χώρων
3. Δημοτικά Δυνητικά Τέλη (με διάφορες αιτιολογίες)
4. Δημοτικά Τέλη κατάληψης πεζοδρομίου.
ΤΕΛΗ & ΦΟΡΟΙ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
Στην παρούσα ενότητα θα παρουσιάσουμε τις χρεώσεις δημοτικών τελών του μεγαλύτερου Δήμου της χώρας, του Δήμου Αθηναίων, η σημερινή ηγεσία του οποίου (Δήμαρχος ο κ. Γιώργος Καμίνης, Αντιδήμαρχος Οικονομικών ο κ. Γιώργος Μπρούλιας), έχει εφαρμόσει μια πολιτική συνεχών ετήσιων μικρών μειώσεων των χρεώσεων αυτών.
ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ & ΦΩΤΙΣΜΟΥ
ΒΑΣΙΚΟΣ ΟΙΚΙΑΚΟΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ: 1,55€/τ.μ. ετησίως.*
* Το 2016 ήταν 1,59 ευρώ/τ.μ. και κατά τα προγούμενα έτη μειωνόταν κατά 2-2,50% ετησίως.
ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ
Η Δημοτική Αρχή θέλοντας να συνεχίσει να συνεισφέρει στην ελάφρυνση των οικογενειακών προϋπολογισμών επιμέρους κοινωνικών ομάδων ορίζει τις απαλλαγές καθώς και τις μειώσεις των Τελών Καθαριότητας και Φωτισμού στα πλαίσια της παραγράφου 3 του άρθρου 202 το Ν. 3463/2006 όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του άρ. 13 του Ν. 4368/2016 ως κάτωθι:
-Την απαλλαγή από τα τέλη καθαριότητος και φωτισμού για την πρώτη κατοικία των πολυτέκνων με ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα πραγματικό ή τεκμαρτό εκκαθαρισμένο κατά το προηγούμενο του έτους ένταξης φορολογικό έτος, μέχρι του ποσού των 25.000 € προσαυξημένο κατά 10.000 € για το τρίτο τέκνο, 8.000 € για το τέταρτο τέκνο,6.000 € για το πέμπτο τέκνο και 5.000 € για κάθε τέκνο πέραν του πέμπτου. Η απαλλαγή αυτή θα χορηγείται με την προσκόμιση αντιγράφου Ε1 για εξακρίβωση της πρώτης κατοικίας καθώς επίσης και του εκκαθαριστικού σημειώματος της αρμοδίας Δ.Ο.Υ του φορολογουμένου και των απαραιτήτων εγγράφων που απαιτείται κατά περίπτωση .
-Την απαλλαγή από τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού για την πρώτη κατοικία των τριτέκνων με ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα πραγματικό ή τεκμαρτό εκκαθαρισμένο κατά το προηγούμενο του έτους ένταξης φορολογικό έτος, μέχρι του ποσού των 25.000 € προσαυξημένο κατά 10.000 € για το τρίτο τέκνο, ήτοι σύνολο 35.000 €. Η απαλλαγή αυτή θα χορηγείται με την προσκόμιση του Ε1 και του εκκαθαριστικού σημειώματος της αρμοδίας Δ.Ο.Υ καθώς και των απαραιτήτων εγγράφων που απαιτείται κατά περίπτωση .
-Την απαλλαγή από τα τέλη καθαριότητος και φωτισμού για την πρώτη κατοικία των απόρων όπως αυτοί οριοθετούνται από την κείμενη νομοθεσία. Η απαλλαγή αυτή θα χορηγείται από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου, αφού προηγουμένως προσκομίζονται σε αυτή το έγγραφο που αποδεικνύει την οικονομική τους αδυναμία όπως εκπορεύεται από την κείμενη νομοθεσία καθώς και αντίγραφο Ε1 για εξακρίβωση της πρώτης κατοικίας τους. Για τα επόμενα έτη την προσκόμιση του εκκαθαριστικού της εφορίας.
ΜΕΙΩΣΕΙΣ
-Τη μείωση των τελών καθαριότητος και φωτισμού κατά 50% για την πρώτη κατοικία των αναπήρων με ποσοστό αναπηρίας από 80% και άνω, και με ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα πραγματικό ή τεκμαρτό εκκαθαρισμένο κατά το προηγούμενο του έτους ένταξης φορολογικό έτος, μέχρι του ποσού των 20.000 € . Η μείωση αυτή θα χορηγείται με την προσκόμιση στην αρμόδια υπηρεσία βεβαίωσης Υγειονομικής Επιτροπής για το ύψος της αναπηρίας, αντίγραφο Ε1 για εξακρίβωση της πρώτης κατοικίας καθώς και εκκαθαριστικού σημειώματος της αρμοδίας Δ.Ο.Υ του φορολογουμένου.
-Την μείωση των τελών καθαριότητος και φωτισμού κατά 50% για την πρώτη κατοικία των μονογονεϊκών οικογενειών με ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα πραγματικό ή τεκμαρτό εκκαθαρισμένο κατά το προηγούμενο του έτους ένταξης φορολογικό έτος, μέχρι του ποσού των 25.000 €. Η μείωση αυτή θα χορηγείται με την προσκόμιση πιστοποιητικού οικογενειακής κατάστασης που βεβαιώνει την μονογονεϊκότητα, αντίγραφο Ε1 για εξακρίβωση της πρώτης κατοικίας, του εκκαθαριστικού σημειώματος της αρμοδίας Δ.Ο.Υ του φορολογουμένου καθώς και των απαραίτητων εγγράφων που απαιτείται κατά περίπτωση.
ΒΑΣΙΚΟΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ: 6,24€/τμ. ετησίως*.
*Είχε μειωθεί το 2015 και 2016 κατά 2% κάθε έτος, δηλαδή από 6,50 ευρώ σε 6,37 το 2015 και σε 6,24 το 2016.
ΜΕΙΩΜΕΝΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Πέραν του ισχύοντος επαγγελματικού συντελεστή 6,24 ευρώ /τ.μ ετησίως που παραμένει ο ίδιος, και στα πλαίσια της κατηγοριοποίησης των επαγγελματικών δραστηριοτήτων, ο Δήμος Αθηναίων με την απόφαση 402138/21/12/2016 του Δημοτικού του Συμβουλίου όρισε από 1.1.2017 ότι θα επιβληθούν διαφορετικοί συντελεστές χρέωσης τελών καθαριότητας και φωτισμού για επαγγέλματα που κατά κοινή παραδοχή παράγουν διαφορετική ποσότητα απορριμμάτων ,προσθέτοντας δύο νέους συντελεστές επαγγελματικών χώρων που αφορούν λιανικό εμπόριο και παρεχόμενες υπηρεσίες. Για να επωφεληθούν οι ενδιαφερόμενοι των νέων αυτών μειώσεων, θα πρέπει να υποβάλλουν σχετικό αίτημα στην ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα δημοτικών τελών του Δήμου Αθηναίων που αναμένεται η έναρξη λειτουργίας της.
-Για τα καταστήματα λιανικού εμπορίου, με κύρια δραστηριότητα το λιανικό εμπόριο, ο συντελεστής τελών καθαριότητας και φωτισμού προσδιορίζεται στα 6 ευρώ/τ.μ ετησίως, ήτοι μειωμένος κατά 0,24 ευρώ/τ.μ έναντι του ανωτέρω ισχύοντος (μείωση 3,8 %).
-Για τους επαγγελματικούς χώρους στους οποίους ασκούνται δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών με κύρια δραστηριότητα υπηρεσίες, ο συντελεστής τελών καθαριότητας και φωτισμού προσδιορίζεται στα 5,80ευρώ/τ.μ ετησίως, ήτοι μειωμένος κατά 0,44 ευρώ/τ.μ έναντι του ανώτερου ισχύοντος (μείωση 7%).
-Για τους σταθμούς αυτοκινήτων (parking) ο συντελεστής τελών καθαριότητας και φωτισμού παραμένει με κλίμακα από 0 μέχρι 1000™ με 4,68 € ανά ™ ετησίως ( στο 75% του επαγγελματικού συντελεστή), από 1.001 έως 6.000™ με 2,34 € ανά ™ και από 6.001τ.μ. και άνω με 2,81€/τ.μ. ετησίως.
Για την ένταξη των ενδιαφερομένων επιχειρήσεων, επαγγελματιών και επιτηδευματιών στις ανωτέρω τρεις κατηγορίες θα πρέπει ο λογαριασμός ρεύματος να εκδίδεται στο όνομα της επιχείρησης ( ή του νόμιμου εκπροσώπου αυτών ) ή του επαγγελματία-επιτηδευματία και να υποβληθεί σχετική αίτηση στα γραφεία της υπηρεσίας προσκομίζοντας πρόσφατη βεβαίωση άσκησης δραστηριότητας από την ΔΟΥ, καθώς και το λογαριασμό ρεύματος που ηλεκτροδοτεί το ακίνητο στο οποίο ασκείται η επαγγελματική δραστηριότητα.
ΦΟΡΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΔΟΤΟΥΜΕΝΩΝ ΧΩΡΩΝ (ΦΗΧ) ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
Με την πράξη 2006/2008 του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων καθορίστηκαν για το έτος 2009 (και στη συνέχεια ισχύουν αμετάβλητα) ως εξής:
Στεγασμένοι ηλεκτροδοτούμενοι χώροι: 0,330 ευρώ/τ.μ.
Ασκεπείς (ακάλυπτοι) χώροι: 0,165 ευρώ/τ.μ.
ΤΕΛΟΣ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ (ΤΑΠ)
Καθορίζεται παγίως από τον εξής τύπο υπολογισμού: Ετήσιο Ποσό Τέλους =
Εμβαδόν Ακινήτου x Τιμή Ζώνης x Συντελ. Παλαιότητος x Συντελ.ΤΑΠ 0,35 ο/οο.
Το ΤΑΠ εισπράττεται από τον αρμόδιο Ο.Τ.Α. μέσω του λογαριασμού της Δ.Ε.Η. εφόσον το ακίνητο ρευματοδοτείται. Αν το ακίνητο δεν είναι ρευματοδοτούμενο ή είναι οικόπεδο ο ΤΑΠ επιβάλλεται κανονικά, πλην όμως ο ιδιοκτήτης πρέπει να προσέρχεται, συχνά χωρίς ειδοποίηση, και να τον καταβάλλει κάθε χρόνο στην οικονομική υπηρεσία του αρμόδιου Ο.Τ.Α.
ΑΔΗΛΩΤΑ ΑΚΙΝΗΤΑ: Σε περίπτωση ύπαρξης αδήλωτων μη ρευματοδοτούμενων ακινήτων απαιτείται δήλωσή τους στην οικονομική υπηρεσία του οικείου Δήμου, συνοδευόμενη από τίτλο ιδιοκτησίας και σχεδιάγραμμα. Αν η δήλωση γίνει μέχρι την 31η Ιανουαρίου κάθε έτους, ο οικείος Ο.Τ.Α. θα επιβάλλει το τρέχον τέλος (ΤΑΠ) χωρίς προσαύξηση, αλλά θα χρεώσει τον ιδιοκτήτη αναδρομικά με το τέλος της προηγούμενης πενταετίας και τη νόμιμη προσαύξηση για αδήλωτα ακίνητα, η οποία ανέρχεται σε ποσοτό 200%! Ορισμένοι Δήμοι δέχονται μείωση του ποσοστού αυτού με απόφαση της αρμόδιας επιτροπής τους, αν ο ιδιοκτήτης εξηγήσει επαρκώς γιατί το ακίνητό του ήταν αδήλωτο.
ΑΚΙΝΗΤΑ ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΕ ΜΗ ΕΞΑΝΤΛΗΜΕΝΟ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ ΔΟΜΗΣΗΣ: Εάν σε οικόπεδο εντός σχεδίου υπάρχει κτίσμα που όμως δεν εξαντλεί τον συντελεστή δόμησης τότε ο ΤΑΠ υπολογίζεται ξεχωριστά για το κτίσμα (σύμφωνα με τον παραπάνω τύπο) και ξεχωριστά για το οικόπεδο από το εμβαδόν του οποίου όμως αφαιρείται το διπλάσιο του εμβαδού του κτίσματος.
ΑΚΙΝΗΤΑ ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ: Επισημαίνεται ότι ο ΤΑΠ επιβάλλεται καταρχήν μόνο σε ακίνητα που βρίσκονται εντός του σχεδίου πόλης του εκάστοτε Ο.Τ.Α. Αν ωστόσο σε εκτός σχεδίου αγροτεμάχιο υπάρχει κτίσμα τότε ο ΤΑΠ υπολογίζεται στο διπλάσιο του εμβαδού του κτίσματος ανεξάρτητα από το εμβαδόν του αγροτεμαχίου.
Διαβάστε τη σχετική νομοθεσία για το ΤΑΠ (για μέλη)
Για περισσότερες πληροφορίες, αποτανθείτε στην Υπηρεσία Εσόδων του Δήμου Αθηναίων, οδός Λιοσίων 22, Τ.Κ. 10 438, Τηλ. 210 5277000.
ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΕΠΙ ΔΗΛΩΣΗΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΩΝ.
Η δήλωση "τακτοποίησης" διαφόρων χώρων βάσει των νόμων ν.3775/09, ν.3843/10, ν.4014/11 και ν.4178/13 δημιουργεί και υποχρέωση δήλωσης των χώρων αυτών για την πληρωμή δημοτικών τελών κια ΤΑΠ προς τους οικείους ΟΤΑ, και μάλιστα αναδρομικά, παρά τις κατά καιρούς υποσχέσεις του ΥΠΕΚΑ ότι δεν υπάρχει τέτοια υποχρέωση. Η ΠΟΜΙΔΑ έχει προτείνει προς την ΚΕΔΕ να ζητήσει από το υπουργείο Εσωτερικών την νομοθέτηση της αυτόματης επαύξησης των εμβαδών των ακινήτων στους λογαριασμούς της ΔΕΗ ως προς τους πρόσθετους δηλωθέντες χώρους τους, βάσει των στοιχείων που κατέχει το ΤΕΕ στην πληροφοριακή βάση του, χωρίς όμως αναδρομικές χρεώσεις και πρόστιμα. Για το θέμα αυτό είχε εκδοθεί και ειδική εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών που ρυθμίζει λεπτομερώς τα δημοτικά τέλη επί νομιμοποίησης αυθαιρέτων , ανάλογα με το νόμο και το χρόνο δήλωσης.
Ηδη όμως με το άρθο 104 παρ. 5 του πολεοδομικού νόμου 4495/2017, ως χρόνος μέχρι τον οποίο φθάνει η αναδρομική χρέωση δημοτικών τελών και λοιπών οφειλών ορίστηκε η 8.8.2013. Με το συγκεκριμμένο άρθρο ορίστηκαν τα εξής:
"4. Για τις αυθαίρετες κατασκευές και αλλαγές χρήσης πριν από τις 28.7.2011, που εξαιρούνται από την επιβολή κυρώσεων σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος ή εξαιρέθηκαν από την επιβολή κυρώσεων σύμφωνα με τις διατάξεις των νόμων 3843/2010 (Α΄ 62), 4014/2011 (Α΄ 209) και 4178/2013 (Α΄ 174), δεν οφείλονται αναδρο- μικά ασφαλιστικές εισφορές (ΕΦΚΑ κ.λπ.) και οποιοσδή- ποτε φόρος, καθώς και οποιασδήποτε μορφής πρόστιμα και τέλη, όπως το τέλος ακίνητης περιουσίας, καθαριό- τητας, φωτισμού και άλλα ανταποδοτικά τέλη. Φόροι, τέλη και πρόστιμα που καταβλήθηκαν δεν αναζητούνται. Η αλλαγή χρήσης δεν λαμβάνεται υπόψη για τον υπο- λογισμό του τέλους του άρθρου 24 του ν. 2130/1993 (Α΄ 62), καθώς και των τελών του ν. 25/1975 (Α΄ 74) και του άρθρου 25 του ν. 1828/1989 (Α΄ 2) και δεν επιβάλλονται αναδρομικά διαφορές που προκύπτουν ως προς το ύψος των τελών ούτε και σχετικές προσαυξήσεις οι οποίες προέρχονται από την αλλαγή χρήσης. Ως χρόνος λήξης της αναδρομικής απαλλαγής των αυθαίρετων κατασκευών και αλλαγών χρήσης είναι η 8.8.2013. Το Τ.Ε.Ε. αποστέλλει ανά εξάμηνο στους κατά τόπον αρμόδιους Ο.Τ.Α. στοιχεία των υπαγωγών προκείμενου να βεβαιωθούν τα αναλογούντα τέλη.".
ΟΦΕΙΛΕΣ ΠΑΡΟΔΙΩΝ ΓΕΙΤΟΝΩΝ ΠΡΟΣ ΟΤΑ ΓΙΑ ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΗ ΠΛΑΤΕΙΑΣ.
Παλιές υποχρεώσεις αναβιώνουν για χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων της χώρας που έχουν την… τύχη το ακίνητό τους να συνορεύει με οικόπεδο το οποίο ο δήμος το απαλλοτρίωσε και το μετέτρεψε σε άλσος ή πλατεία. Η κυβέρνηση, διά του υπουργείου Εσωτερικών, μη μπορώντας να αυξήσει τις κρατικές επιδοτήσεις προς τους δήμους, προκειμένου να μπορούν να λειτουργούν σωστά, «ξεπάγωσε» νόμο του 1931 δίδοντας το δικαίωμα στους δημάρχους να εισπράξουν τα χρήματα που δαπάνησαν για την απαλλοτρίωση του οικοπέδου.
Ηδη κάποιοι δήμοι έχουν κινήσει τη διαδικασία στέλνοντας «ραβασάκια» σε ιδιοκτήτες παρόδιων ιδιοκτησιών ζητώντας τους να πληρώσουν τις απαλλοτριώσεις του παρελθόντος, τις οποίες συχνά επί δεκαετίες δεν ζητούσαν να τις πληρωθούν λόγω πολιτικού κόστους. Ωστόσο η κρίση και η οικονομική «ασφυξία» στην οποία έχει περιέλθει γενικά η Τοπική Αυτοδιοίκηση ανάγκασαν πολλούς δημάρχους να ζητούν τα χρήματα που είχαν ξοδέψει οι προηγούμενοι, καθώς τα συγκεκριμένα έξοδα έχουν βεβαιωθεί μαζί με τους τόκους και τις προσαυξήσεις σε βάρος των ιδιοκτητών ακινήτων με πρόσοψη στις συγκεκριμένες πλατείες.
Ο επίμαχος νόμος 5269/1931, ο οποίος τροποποιήθηκε το 1989, προβλέπει την καταβολή του ποσού της απαλλοτρίωσης από τους παρόδιους ιδιοκτήτες της απαλλοτριωμένης έκτασης, με το σκεπτικό ότι με τη δημιουργία μιας πλατείας ή ενός άλσους το ακίνητο αναβαθμίζεται και ανεβαίνει η εμπορική του αξία. Το κόστος της κάθε παρόδιας ιδιοκτησίας υπολογίζεται με βάση τα τετραγωνικά μέτρα της πρόσοψης του κάθε κτιρίου προς την πλατεία ή το άλσος που δημιουργήθηκε, και σε βάθος το πολύ 10 μέτρων. Αν το κτίριο είναι πολυκατοικία, το ποσό διαιρείται με παρονομαστή τα διαμερίσματα, όπως συμβαίνει με τα κοινόχρηστα.
Το άρθρο 67 του νόμου 4483/2017 δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να πληρώσουν τα χρέη τους προς τους δήμους για τις απαλλοτριώσεις πλατειών μέσα σε 15 χρόνια, με τις εξής πρόσθετες διευκολύνσεις:
«Ο δήμος υποχρεούται να βεβαιώνει και να εισπράττει από τους υπόχρεους σε καταβολή αποζημίωσης, λόγω προσκύρωσης ή ρυμοτόμησης εκτάσεων, σε εφαρμογή του σχεδίου πόλεως, το ποσό που κατέβαλε για λογαριασμό τους στους δικαιούχους της αποζημίωσης. Η εξόφληση των οφειλών της παραγράφου αυτής γίνεται ατόκως σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις, σε διάστημα μέχρι 15 ετών, που ορίζεται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Το ποσό της κάθε δόσης επιβαρύνεται, λόγω εκπρόθεσμης καταβολής, σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής ολόκληρου του ποσού της οφειλής παρέχεται έκπτωση είκοσι τοις εκατό (20%).».
Οφειλές προς δήμους από την εφαρμογή της παρ. 11 του άρθρου 26 του Ν. 1828/1989 που έχουν βεβαιωθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, ανεξαρτήτως αν έγινε ή όχι διακανονισμός της εξόφλησής τους σε δόσεις, απαλλάσσονται από τον νόμιμο τόκο και από κάθε άλλη προσαύξηση. Οι τόκοι και οι λοιπές προσαυξήσεις που έχουν εισπραχθεί συμψηφίζονται στο κεφάλαιο της κύριας οφειλής. Για τον συμψηφισμό γίνεται νέα βεβαίωση και διακανονισμός εξόφλησης, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της ίδιας παραγράφου, όπως τροποποιείται με το παρόν άρθρο και παύει κάθε διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών ή ακινήτων. Τόκοι που έχουν βεβαιωθεί αυτοτελώς, για δόσεις που έχουν εξοφληθεί άτοκα στο παρελθόν, διαγράφονται».